← alle artikelen

10 tips voor een succesvol Minimum Viable Product (MVP)

Eigenlijk maakt het niet uit of je nu bij een startup, scaleup of corporate werkt. De Minimum Viable Product (MVP) aanpak kan je in vele verschillende branches inzetten om effectiever te zijn. Om je hierbij te helpen heb ik tien snelle tips op een rij gezet.

1. MVP checklist

Zelf ben ik iemand die snel aan het werk wil gaan. Soms zelfs te snel. Om deze reden stel ik mezelf altijd eerst een aantal basis vragen:

  • Welke functionaliteiten vormen de basis van het idee?
  • Welk probleem lost het idee of de MVP op?
  • Wanneer levert het idee waarde op? En hoeveel?
  • Wat is de definitie van succes en falen?
  • Wie zal het MVP gaan gebruiken?

2. Definieer je basis en blijf er bij

Ok, je hebt de bovenstaande punten voor jezelf van antwoord voorzien en je wilt nu eindelijk je MVP bouwen. Een veel voorkomende valkuil is dat tijdens de bouw zich meerdere mogelijkheden aandienen. Een API die voor het project ingezet zou worden kan bijvoorbeeld veel meer informatie ontsluiten dan voorheen gedacht. Heel verleidelijk om deze extra informatie nog even toe te voegen, dat brengt je MVP alleen maar meer waarde… toch? Mijn advies is: blijf bij de functionaliteit die de basis van je MVP vormen. Hoe verleidelijk het ook is om meer toe te voegen. Uiteindelijk levert het alleen maar meer werk, tijd en minder focus op.

3. Minimum Viable Product is geen product maar een proces

Een MVP ontwikkelen is nooit het doel. Aan de hand van een MVP valideer je een idee. De bevindingen verwerk je vervolgens weer in je product. Op deze manier creëer je een proces dat steeds weer van vooraf begint:

  1. je hebt een idee
  2. je past het idee toe in een MVP
  3. je valideert bij je doelgroep of het idee klopt
  4. je verwerkt de resultaten van de validatie, krijgt nieuwe ideeën en start weer bij punt 1

4. Vind het wiel niet opnieuw uit

Hoe mooi op maat gemaakte producten ook zijn, ze zijn ook tijdrovend en daardoor duur. 95% van de zaken die je nodig hebt om een MVP uit te werken zijn gewoon online te vinden. Koop voor een paar euro een kant-en-klaar WordPress thema, gebruik gratis beschikbare icoontjes en zet een gratis landingspagina op. De online tools die je hierbij kunnen helpen zijn op drie handen niet te tellen dus maak gebruik van bewezen services in plaats van zelf het wiel opnieuw uit te vinden.

5. Wacht niet tot je MVP perfect is

Natuurlijk moet je MVP goed, slim en verzorgd in elkaar steken. Maar het kan altijd beter. Durf voor jezelf een moment te kiezen waarop je vindt dat je MVP klaar is. Ook al kan je zelf nog wel twintig punten opnoemen die je verbeteren zou. Het punt is dat je gebruikers deze twintig punten niet kennen en waarschijnlijk ook niet zien. En als het wel zo is dan komen ze als het goed is naar voren in de gebruikersfeedback en kan je ze in de volgende versie toevoegen.

Zolang je MVP nog niet gezien is door je gebruikers vaar je de koers (grotendeels) op basis van je eigen aannames. En het doel van een MVP is juist om te ontdekken wat je gebruikers willen.

6. Fake it till you make it

Dit bedoel ik letterlijk. Je kunt doen alsof bepaalde functionaliteiten van je product al bestaan terwijl dit niet zo is. Uiteindelijk moet je product werken als een geoliede machine maar het geeft helemaal niets als dat nog niet meteen vanaf de start zo is. Natuurlijk moet je alle beloftes die je aan je klant doet nakomen maar als bepaalde functionaliteiten nog handwerk vereisen omdat deze nog niet gebouwd zijn dan maakt dat niets uit. Als een klant na het wijzigen van een abonnement bijvoorbeeld een handmatige bevestigings-mail ontvangt omdat dit nog niet geautomatiseerd is dan is dat geen enkel probleem.

7. Fungeer als software

Als toevoeging op voorgaande punt kan je er ook voor kiezen om eerst zelf taken uit te voeren die je op termijn wilt automatiseren. Wil je bijvoorbeeld een platform maken dat automatisch een e-mail stuurt zodra een nieuw geplaatste advertentie voldoet aan zoektermen? Verstuur dan in het begin zelf deze e-mails en match zelf vraag en aanbod aan elkaar. Zolang je kleine aantallen hebt is dat prima te doen met als voordeel dat je meer contact met je klanten hebt.

8. Niche is prima

Voor de eerste gebruikers van je MVP is het aan te raden om voor kwaliteit te gaan. Voor de ontwikkeling en validatie is het beter om 100 gebruikers te hebben die zitten te springen om je product te gebruiken dan 30.000 gebruikers te hebben die slechts vage interesse tonen.

9. Onthoud alle verschijningsvormen van je MVP

Als je al een tijd rondloopt met een idee dan is het verleidelijk om het idee daadwerkelijk uit te werken naar een app, progressive webapp of website. Maar dat is niet altijd nodig. Een MVP kan ook een presentatie van je idee zijn. Of een video van een paar minuten. Of een landingspagina waar je het idee uitlegt met een formulier voor een mailinglijst. En pas als er voldoende interesse getoond is dan ga je een MVP bouwen.

10. Meer dan minimale functionaliteiten

Wat veel mensen ten onrechte afschrikt aan een MVP is het ‘minimum’ gedeelte. Laat duidelijk zijn dat ieder product wat je op de markt brengt goed moet zijn. Goed in de zin van betrouwbaar, gebruiksvriendelijk en karakter. De functies die je aanbiedt in je MVP moeten dus allemaal goed werken en bruikbaar zijn. Een niet werkend of onbetrouwbaar product is geen MVP.

Gratis MVP checklist download
Gratis MVP checklist

Aan de slag met je idee maar geen idee waar te beginnen? Download dan nu mijn gratis MVP checklist.

Lees mijn laatste artikelen
De beste boeken bij de ontwikkeling van je Minimum Viable Product

Ben je op zoek naar meer informatie over de inzet van een minimum viable product? Dan zijn er verschillende manieren om deze informatie te vinden. Eén van de oudste maar…

Verder lezen
Koppeling ActiveCampaign met Pipedrive

Als jouw bedrijf hoofdzakelijk leads en verkopen online binnenhaalt dan kan je tegenwoordig niet meer zonder een marketing suite. En het mooiste is dan ook dat alle systemen die je…

Verder lezen