← alle artikelen

Businessplan schrijven? F*ck it!

In veel gevallen is het advies aan startende ondernemers: je moet een businessplan schrijven. In dat plan beschrijf je dan hoe je denkt dat de toekomst eruit zal gaan zien voor jouw bedrijf. Je schrijft hoeveel klanten je denkt te kunnen verwelkomen, welke prijs je klanten zullen gaan betalen en hoe de concurrentie zich zal gedragen. Maar.. waar haal je al die gegevens vandaan? Ah, deskresearch natuurlijk. Op internet zijn natuurlijk talloze bronnen te vinden waar jij jouw gegevens halen kan. Uiteindelijk heb je na een maand ploeteren een businessplan geschreven van minstens 40 pagina’s. Je hebt het gevoel je goed voorbereid te hebben en er kan niets fout gaan.

Ik zal eerlijk zijn: in 90% van de gevallen was het schrijven van bovenstaande businessplan een waste of time. Je hebt je bedrijf dat je in de toekomst oprichten gaat gebaseerd op aannames en cijfers van minimaal een jaar oud. Vooral in de digitale wereld gaan de trends erg snel en kunnen de cijfers daardoor al achterhaald zijn.

Waarom geen businessplan?

Het idee bij een businessplan is dat je een helder, rechtlijnig pad volgen kan naar succes. De realiteit staat hier haaks op. Ondernemen gaat met pieken en dalen en is vaak alles behalve rechtlijnig.

Ondernemen gaat met pieken en dalen en is niet te voorspellen in een rechtlijnig plan

Informatie van CBS of sector informatie van de grote banken kan zeker waardevol zijn maar zijn vaak heel algemeen. Ze beschrijven bijvoorbeeld dat het slecht gaat in een bepaalde branche maar kijken daarbij niet naar een klein aantal spelers dat het wel heel goed doet binnen die specifieke branche.

In een businessplan leg je keuzes ook vast, wat je minder flexibel maakt. Je bedenkt van tevoren wat je doen gaat en legt je gehele pad vast in je plan. Maar wat doe je als er plotseling iets gebeurd waardoor je het uitgestippelde pad niet langer kan of wil volgen? Soms komt het voor dat je tijdens de ontwikkeling van je product erachter komt dat het toch niet is wat je zelf dacht of dat de klant er toch minder op zat te wachten dan dat je dacht. Wat doe je dan? Blijf je star vasthouden aan je plan of buig je mee? Ik ben van mening dat je altijd flexibiliteit hebben moet om te kunnen buigen wanneer jij dat nodig vindt. En dat je je zeker niet moet laten beperken door jezelf opgelegde regels uit een businessplan.

Alternatief voor een businessplan

Natuurlijk is het goed om je voor te bereiden voordat je begint met een bedrijf maar dit kan op veel verschillende manieren en het businessplan is hier maar één van. De beste manier is voor iedereen verschillend. Voor een innovatief of technisch product kan het hebben van een werkend prototype veel meer waarde bieden dan een businessplan.

Met een prototype of een minimum viable product (MVP) kan je echte data verzamelen. Je kunt potentiële klanten laten zien wat een product doet of kan en ze vragen wat ze er van vinden. In mijn ogen vele malen waardevoller dan cijfers die je via deskresearch verkregen hebt.

Website als businessplan

Het opzetten van een website kan ook een alternatief zijn in plaats van een businessplan schrijven. Op je website kan je dan je missie, visie en een ‘over ons’ tekst plaatsen. Onderdelen die in een businessplan ook vaak terug komen. Bijkomend voordeel is dat je het meteen publiek toegankelijk hebt. Je kunt het dan ook inzetten voor je marketing. Documenteer bijvoorbeeld de start van je bedrijf en volg het op je website met maandelijkse updates. Zo kunnen cruciale momenten gedeeld worden en is achteraf precies na te gaan waarom de dingen gegaan zijn zoals ze gegaan zijn.

Wanneer wel een businessplan?

In een klein aantal gevallen kan het toch handig zijn om een businessplan te hebben. Dat zal overwegend in situaties zijn waarbij dat van je verlangd wordt, bijvoorbeeld door een bank of voor het verkrijgen van een subsidie.

Investeerders en VC’s vragen zelden een businessplan. Een samenvatting van drie pagina’s met beknopte informatie is meer dan genoeg. Het gesprek met de ondernemer is hier vaak vele malen belangrijker.

Tips voor starten van een bedrijf

Als je van plan bent om een bedrijf te gaan beginnen dan adviseer ik je om eerst op zoek te gaan naar klanten. Waar zijn klanten naar op zoek en waar zijn ze voor bereid te betalen? Bedenk dan hoe jouw ideale product er uit ziet en probeer zo snel mogelijk hier een prototype of MVP van te maken waarmee je opnieuw naar je klanten gaat. Natuurlijk kan je dit proces documenteren in een document, op een website of bijvoorbeeld op een rol papier in je kantoor.

Gratis MVP checklist download
Gratis MVP checklist

Aan de slag met je idee maar geen idee waar te beginnen? Download dan nu mijn gratis MVP checklist.

Lees mijn laatste artikelen
De beste boeken bij de ontwikkeling van je Minimum Viable Product

Ben je op zoek naar meer informatie over de inzet van een minimum viable product? Dan zijn er verschillende manieren om deze informatie te vinden. Eén van de oudste maar…

Verder lezen
Koppeling ActiveCampaign met Pipedrive

Als jouw bedrijf hoofdzakelijk leads en verkopen online binnenhaalt dan kan je tegenwoordig niet meer zonder een marketing suite. En het mooiste is dan ook dat alle systemen die je…

Verder lezen