← alle artikelen

Kom snel tot de kern met de five whys

Iedere ouder herkent het: je bent iets aan het doen en je zoon of dochter vraagt je herhaaldelijk: waarom doe je dat? Waarom dan?

Wist je dat er heel veel waarde zit in het stellen van de waarom-vraag? De waarom-vraag lijkt misschien kinderlijk eenvoudig maar Sakichi Toyoda heeft er een heel systeem omheen bedacht wat later onder andere in de Toyota fabrieken gebruikt is. Met het systeem, de five whys, kan je door vijf keer de waarom-vraag te stellen snel tot de kern van een probleem komen.

Bij Toyota ging dat zo:

De auto start niet meer
1. Waarom?

De accu is leeg
2. Waarom?

De dynamo laadt de accu niet meer op
3. Waarom?

De aandrijving van de dynamo is defect
4. Waarom?

De dynamo is nooit onderhouden en had al lang vervangen moeten zijn
5. Waarom?

Antwoord: de auto heeft niet het onderhoud gehad dat nodig was

Door het stellen van een vraag krijg je een antwoord. Dat antwoord gebruik je en daarmee formuleer je de volgende waarom-vraag. Door dit een aantal keren achter elkaar te doen pel je als het ware de symptomen van de eigenlijke oorzaak af waardoor deze bloot komt te liggen. In het geval van Toyota blijkt dat het probleem dat je nu hebt een oorzaak heeft die eerder voorkomen had kunnen worden.

Tijdens het ontwikkelen van een Minimum Viable Product (MVP) kom je ook vaak problemen tegen waarbij de oorzaak in eerste instantie niet direct zichtbaar is. Door gebruik te maken van de 5 why’s en dus vijf keer de waarom vraag te stellen kom je snel tot de kern van de problemen.

Als MVP specialist help ik ondernemende mensen hun online ideeën op efficiënte wijze online te krijgen. Op mijn website, LinkedIn en nieuwsbrief deel ik mijn tips, trucs en inzichten. Heb je een vraag of opmerking? Neem contact met mij op!

Thomas Jacobs MVP specialist
Thomas Jacobs
MVP specialist
Lees mijn laatste artikelen
Excel koppelen aan je website, wat zijn je opties?

Iedereen kent Excel. In deze post geef ik tips hoe je een Excel formule om kunt zetten naar een calculator op je website, voor b.v. een offertesysteem of kosten calculator.

Verder lezen
In 4 stappen product onderzoek doen met een landingspagina

Een landingspagina inzetten om te onderzoeken of er vraag is naar jouw product. Een slimme tactiek, ik leer je mijn 4 stappen proces graag voor een beter resultaat.

Verder lezen