Kennisbank

Het Minimum Viable Product

Hier vind je alles wat je over MVP's weten moet in de meest complete resource over het Minimal Viable Product.

Een nieuw product in de markt zetten is niet gemakkelijk en brengt vele risico's met zich mee. Om het risico te verlagen zijn ondernemers en bedrijven continue op zoek naar methodieken en instrumenten die kunnen helpen het risico te verlagen en sneller en succesvol nieuwe producten te testen. Met een Minimal Viable Product beperk je risico en kan heb je een gestructureerde methode.

Ontstaan MVP

Wat is een Minimal Viable Product?

Een Minimal Viable Product (MVP) is een methode die door Eric Ries geïntroduceerd is in zijn boek The Lean Startup. Het idee is dat je je gebruikers zo snel mogelijk een eerste versie van jouw product laat zien om op die manier te valideren of dat is waar men naar op zoek is.
"Het Minimum Viable Product is geen product maar een methode om te ontdekken of er vraag is naar jouw idee."

Tijdens de Dotcom bubble tussen 1997 en 2000 was er geld in overvloed. Ieder bedrijf dat ook maar iets met het internet van doen had steeg enorm in waarde. Iedereen wilde graag in deze bedrijven investeren omdat de waarde van deze bedrijven enorm steeg.

Gedurende de Dotcom bubble waren startups en tech bedrijven niet echt bezig met hun klanten. Over het algemeen probeerde men eerder met nog gekkere ideeën meer bekendheid en dus investeringen op te halen. De meest vreemde diensten werden bedacht en gelanceerd, allemaal bekostigd met geld van de investeerders. Die weer geen idee hadden waar ze in investeerden maar het prima vonden zo lang de koers maar steeg.

Gedurende de Dotcom bubble waren startups en tech bedrijven niet echt bezig met hun klanten. Over het algemeen probeerde men eerder met nog gekkere ideeën meer bekendheid en dus investeringen op te halen. De meest vreemde diensten werden bedacht en gelanceerd, allemaal bekostigd met geld van de investeerders. Die weer geen idee hadden waar ze in investeerden maar het prima vonden zo lang de koers maar steeg.

Tijdens de Dotcom bubble steeg de waarde van een bedrijf gemiddeld met 28% in één dag door enkel .com aan de bedrijfsnaam toe te voegen.

Toen in het voorjaar van 2000 de Dotcom bubble uiteindelijk barstte werd geld schaars. Startups moesten bezuinigen of vielen om. Investeerders zagen hun investeringen in rook op gaan en nieuwe investeringen werden niet meer gedaan.

Door het gebrek aan geld en investeringen moesten startups en bedrijven nu op zoek gaan naar efficiëntere manieren om hun diensten te ontwikkelen. De tijd van de meest vreemde ideeën ontwikkelen was voorbij. Bedrijven gingen luisteren naar wat hun klanten wilden. Als het bedrijf maakt wat de klant wil dan betaald de klant en heeft het bedrijf weer middelen om te ontwikkelen, was de gedachte.

Halverwege 2000 kwam Eric Ries met zijn boek The Lean startup op de markt. Het boek beschrijft een methodiek waarmee een startup snel en efficient een nieuw product in de markt kan zetten. Dit was, na het barsten van de bubble, natuurlijk de perfecte timing. Vele bedrijven moesten wennen aan de nieuwe realiteit en vonden in het boek The Lean Startup een goede handleiding om hun innovatie efficiënter aan te pakken.

Waar men vroeger zelf een product of dienst bedacht en dit op basis van aannames uit ging werken met geld van investeerders was het ook hier tijd voor een nieuwe aanpak. Er was simpelweg geen geld om maandenlang ergens aan te werken en het risico bestond dat na de ontwikkeling bleek dat niemand op het product zat te wachten. Dan was er dus veel tijd en geld geïnvesteerd voor iets dat geen geld oplevert.

Om dit probleem om te lossen introduceerde The lean startup het Minimal Viable Product. Een Minimal Viable Product is de meest minimale uitwerking van de kern van je idee. Met deze eerste versie van je idee ga je vervolgens naar je beoogde klanten en verzamel je feedback. Deze feedback gebruik je om je idee te verbeteren en zo blijf je door ontwikkelen en itereren.

Door het woord Minimal maken veel mensen de denkfout dat een MVP een half af of slecht uitgevoerd product is. Dat zou het niet moeten zijn. Je moet het meer zien als een product dat één ding heel goed kan.

Wat is een MVP?
“Als je een MVP zou vergelijken met restaurants dan zou een MVP een Italiaans restaurant zijn met slechts een paar gerechten op de kaart maar die wel op traditionele wijze met verse ingrediënten bereid worden.”

Zet nu je eerste stap naar jouw MVP en plan een gratis en vrijblijvende brainstormsessie

Dit is wat de vrijblijvende brainstormsessie je oplevert

  • Meerdere en verbeterde ideeën
  • Inzicht in te kiezen richtingen
  • Helderheid over een vervolg aanpak

MVP, prototype, pilot, proof of concept? Wat is het verschil?

De overeenkomst is dat alle van bovengenoemden te maken hebben met innovatie, experimenteren en de ontwikkeling van iets nieuws. Eén van de verschillen is dat je eigenlijk alleen voor een MVP geld vragen kunt, de rest brengt nog niet genoeg waarde voor je gebruiker.

Een proof of concept is letterlijk wat het is: een bewijs dat het kan. Dit is slechts theoretisch en op papier. Vervolgens kan je je proof of concept vertalen naar een prototype. Maar een prototype mag nog fouten bevatten en zal niet geheel werken.

Het verschil tussen een pilot en een MVP is dat een pilot in een geconditioneerde omgeving gedaan wordt. Je houdt een pilot bijvoorbeeld met geselecteerde gebruikers in een testgroep. Een MVP deel je met je doelgroep, op de markt.

Verschil tussen een MVP, prototype, proof of concept

Waarom een Minimum Viable Product?

Bij de conventionele manier van product ontwikkeling worden door het team vaak aannames gedaan. Op basis van deze set van aannames wordt gestart met de ontwikkeling. Het ontwikkelen van een product kan soms wel jaren duren, om nog maar te zwijgen van andere investeringen.

De achterliggende gedachte bij een MVP (en The Lean Startup) is dat er zo snel mogelijk nagegaan moet worden of de aannames die door het team gedaan zijn kloppen. Ze moeten gevalideerd worden. Op deze manier ontdek je al in een vroeg stadium dat de toekomstige gebruikers toch iets heel anders willen dan dat het team dacht. Doordat dit in een vroeg stadium duidelijk werd is er veel tijd en geld bespaard.

MVP sweetspot

MVP is de sweet spot tussen minimum en viable

Het is de bedoeling om met je MVP te opereren in een combinatie van Minimum en Viable. Je wilt dus niet te minimaal zijn, dan voegt je product te weinig of geen waarde toe voor de gebruiker. Aan de andere kant wil je bij de start ook nog geen compleet uitgewerkt product opleveren. Dat zou immers een grote investering van tijd en geld betekenen.

Om tot een feature set te komen die minimum en viable op een juiste manier combineert zijn er verschillende oplossingen. In het artikel hoe kies ik de juiste features voor mijn MVP heb ik beschreven hoe je features kiest op basis van ratio en niet op emotie.

MVP in de praktijk

Hoe maak je een MVP?

Dit is hét moment om creatief te worden. Voor ieder idee kan je namelijk een ander MVP definiëren. Er is niet een standaard oplossing om te komen tot een technisch MVP.
"Laat je niet beperken door techniek. Excel, Powerpoint en Facebook- of Whatsapp groepen bieden meer mogelijkheden dan je denkt."

Je hebt een idee voor een dienst of een product en dat wil je op efficiënte wijze op de markt brengen. Naast andere tools die The Lean Startup hiervoor biedt kan je een Minimum Viable product hier goed voor inzetten. Het begint altijd met jouw idee. Jij gelooft in je idee maar hoe weet je of de markt er op zit te wachten? Start daarom met een hypothese en werk deze uit naar een eerste product.

“Probeer je MVP efficient te bouwen. Het maakt je klant niet uit of je een week, een maand, of een jaar geïnvesteerd hebt in de bouw van je product. Het gaat om de waarde van het probleem dat je oplost.”

Je kunt voor verschillende verschijningsvormen kiezen. Dit hangt helemaal af van het product of de dienst die je lanceren wilt. De meeste MVP's starten echter als landingspage, Progressive Web App of mobile app. Als je een meer ingewikkeld product ontwikkelen wilt waarbij je van tevoren geen klein deel ontwikkelen kan dan kan je wellicht een presentatie of een video maken waarmee je naar je gebruikers kunt. Ook met een presentatie, filmpje of een simpele landingspage kan je natuurlijk al valideren of er vraag bestaat vanuit de markt.

De verschillende soorten MVP's

De verschijningsvormen van MVP's zijn in zeven hoofdgroepen onderverdeeld.
Uitleg video
Een video waarmee je jouw idee of hypothese valideert bij je klanten.
Een landingspagina
Eén van de meeste gebruikte en meest laagdrempelige manieren om een MVP te maken is om een landingspagina voor je idee te maken. Hier stuur je vervolgens bezoekers naartoe waarbij je meet en onderzoekt wat zij van je idee vinden.
Wizard of Oz MVP

Bij een 'Wizard of Oz MVP' doe je het lijken alsof de service geheel automatisch werkt maar is dat niet het geval.

Achter de schermen voert iemand handmatig de taak uit. Voordeel is dat men de investering voor het bouwen van de automatische techniek uitstellen kan en in ieder geval niet onnodig doet.

Concierge MVP

De 'Wizard of Oz MVP' en 'Concierge MVP' lijken wel iets op elkaar en worden ook vaak met elkaar verward. Het verschil zit hem er echter in dat bij 'Wizard of Oz MVP' niemand doorheeft dat de taak door een mens uitgevoerd wordt. Bij de 'Concierge MVP' is het contact tussen mensen juist van belang omdat het ook als doel heeft om nieuwe ideeën op te doen.

Piecemeal (gedeeltelijk) MVP

Een Piecemeal MVP is een combinatie van bestaande services die gecombineerd een nieuw product vormen.

Denk bijvoorbeeld aan het koppelen van je Google Calendar met Zapier en dat je dit in de markt zet als MVP.

Ontvang investeringen van je klanten

De bekendste vorm hiervan is natuurlijk crowdfunding via platformen als Kickstarter, IndieGogo of geld voor elkaar.

Je valideert je hypothese door te kijken of klanten ervoor willen betalen in plaats van het starten van een experiment.

A Single Featured MVP

Een MVP dat slechts één ding kan. Maar dat wel heel erg goed doet.

Denk bijvoorbeeld aan de app Buienalarm. Het enige dat de app doet is een melding geven als het gaat regenen. Niet meer en niet minder maar het werkt wel perfect.

Hoe kies je de features voor je MVP?
Kies de features die je klanten willen, niet de feature waarvan je zelf vindt dat hij er in moet.
“Schrijf iedere feature die je maar bedenken kan op een sticky note. Haal nu alle features die je uitstellen kan weg. Haal nu alle features die je eerst zelf kan doen weg. Herhaal dit proces tot je geen features meer weghalen kan. Doe het dan nog één keer. De sticky notes die je over hebt zijn de features voor je minimum viable product.”
Boeken die je helpen bij de ontwikkeling van je Minimum Viable Product
Voorbeelden van startups die begonnen als Minimum Viable Product

Veel bedrijven zijn met een MVP begonnen dus er zijn voorbeelden in overvloed. Een aantal van de bekendste MVP voorbeelden zijn:

MVP voorbeeld 1: Zappos

De online schoenenwinkel die bekend staat om haar uitmuntende klantenservice begon in 1999 op een erg efficiënte wijze. De achterliggende gedachte was om schoenen online te gaan verkopen, dit werd in die tijd nog niet online gedaan. De oprichters gingen op zoek naar de meest efficiënte manier om schoenen online te gaan verkopen. Helaas hadden ze zelf weinig budget om te investeren dus moest er creatief gedacht worden.

Het MVP van Zappos was om naar een schoenenwinkel te gaan, daar de schoenen te fotograferen en ze vervolgens online aan te bieden met die foto. Zodra een klant de schoenen bestelde ging er iemand naar de winkel om de schoenen te kopen en ze per post naar de koper te versturen.

Op deze manier kon Zappos zonder te investeren zelf een online schoenenwinkel starten en werd het idee dat men had (online schoenen verkopen) gevalideerd.

MVP voorbeeld 2: AirBnb

AirBnb is ontstaan door twee jongens die zelf de huur van hun appartement met moeite op konden brengen. Ze zagen dat er in de stad waar ze woonden een aantal grote conferenties waren, hierdoor waren alle hotels bezet. Om hun huur te kunnen bekostigen begonnen ze hun eigen appartement aan te bieden als onderdak voor reizigers. Eerst deden ze dat nog via bestaande platformen zoals Craigslist (marktplaats.nl van Amerika).

Toen duidelijk werd dat er vraag was naar hun idee begonnen ze ook huizen van familie en vrienden op die manier te verhuren. Nadat ze een redelijk aanbod aan te verhuren huizen hadden zijn ze hun eigen platform begonnen. De rest van het verhaal kent iedereen vast wel. Het gaat er om dat deze twee jongens op de meest efficiënte wijze probeerden vast te stellen of hun idee werken zou.

“Airbnb was started as a concierge MVP. Back in 2017, there was a great design conference in San Francisco. The Airbnb team decided to offer their cheap accommodations during this event and posted the information on a simple website. Within a short period of time, 3 guests were interested in paying for this minimum viable service. This supported the market insight that potential customers would be willing to pay to stay at someone else’s home rather than in a hotel.”

Voorbeeld 3: Dropbox

De service om gemakkelijk bestanden mee te delen kent iedereen inmiddels wel. Om na te gaan of er vraag zou zijn naar hun service dachten de oprichters in eerste instantie dat ze de gehele tool zouden moeten ontwikkelen. Natuurlijk zou dit enorm veel geld en tijd kosten, wat ze op dat moment niet hadden.

Het MVP van Dropbox was dan ook een filmpje waarin uitgelegd werd hoe Dropbox zou werken. Dat filmpje hebben ze met zoveel mogelijk mensen gedeeld. Iedereen die het filmpje zag kreeg ook de mogelijkheid zijn e-mail adres achter te laten op een mailinglijst. Doordat ze een ludiek filmpje in elkaar gezet hadden ging het viral en hadden ze binnen een mum van tijd 75.000 mensen op de wachtlijst staan. Doordat deze enorme vraag er was kon men er vanuit gaan dat het de moeite waard was te investeren in de ontwikkeling.

Hoeveel kost het maken van een MVP?

Natuurlijk is dit een heel erg lastige vraag om te beantwoorden. De drie eerder genoemde MVP voorbeelden zijn ieder heel erg verschillend van elkaar. Voor Zappos is alleen een website ontwikkelt terwijl dit voor Dropbox en AirBnb niet eens nodig was. Dropbox had al genoeg aan een video. Doordat een MVP zoveel verschillende verschijningsvormen heeft kunnen de kosten ook erg variëren. Als het opzetten van een landingspagina al voldoende is voor het maken van een MVP dan zijn de kosten erg laag. Als er toch een compleet platform of een app ontwikkelt moet worden dan stijgen de kosten snel.

Als je een MVP wilt laten ontwikkelen en je wilt graag weten hoe je de juiste leverancier kunt vinden, lees dan ook het artikel over het kiezen van de juiste leverancier voor je MVP.

Als je op zoek bent naar een MVP ontwikkelaar is het slim om van tevoren voor jezelf een aantal zaken alvast op een rijtje te zetten. Speciaal voor dit doel heb ik een MVP checklist ontwikkelt. De checklist biedt je structuur bij het opschrijven en overdragen van je idee aan een MVP ontwikkelaar of bureau. Dit bespaart aanzienlijk veel tijd doordat je op alle vragen die je krijgt alvast een antwoord hebt of er in ieder geval over nagedacht hebt.

Gratis MVP checklist download
Gratis MVP checklist

Aan de slag met je idee maar geen idee waar te beginnen? Download dan nu mijn gratis MVP checklist.

De toekomst van het MVP

Het Minimum Viable Product is dood, en nu?

De laatste tijd verschijnen er online steeds meer artikelen met de strekking dat het MVP zijn langste tijd gehad heeft. The MVP is dead! Wat hiervan is waar en hoe ziet de toekomst van het MVP er uit?

De meeste artikelen die online verschijnen en je vertellen dat het MVP dood is vallen in twee categorieën: de eerste zijn clickbait titels. Ze schreeuwen om aandacht met een opmerkelijk statement (dat het MVP dood is) en lokken daarmee bezoekers naar hun website. In het artikel zelf wordt de mening uit de titel vervolgens weer ontkracht zodat je weet dat het alleen maar stemmingmakerij was.

Schrijvers van artikelen uit de tweede categorie heeft iets meer onderzoek gedaan en komt met een beter onderbouwd verhaal. Meestal is het pleidooi dat de kwaliteit van een MVP tegenwoordig hoger moet zijn dan dat voorheen was. En hier ben ik het mee eens. In de periode dat het boek The Lean Startup uit kwam toen was de markt nog niet zo volwassen als deze nu is. Klanten of gebruikers hebben hierdoor tegenwoordig een bepaalde verwachting hoe online producten er uit (moeten) zien. Dit houdt dus in dat je tegenwoordig een veel hogere kwaliteit MVP neerzetten moet. In de tijd dat Reid Hoffman LinkedIn bedacht kon je er nog mee weg komen om je eerste versie van je product er ruw en on-af uit te laten zien. Tegenwoordig kom je daar niet mee weg. Gelukkig hebben development tools in deze periode ook een ontwikkeling doorgemaakt en is het nu ook gemakkelijker om een hogere kwaliteit te behalen voor je MVP.

“If you are not embarrassed by the first version of your product, you’ve launched too late”
Reid Hoffman
Founder LinkedIn

Doordat de standaard van gebruikers tegenwoordig hoger ligt kan je niet aankomen met een MVP dat minder goed werkt of oogt dan hetgeen al op de markt is. Daarom wordt voorgesteld om in plaats van een Minimum Viable Product (MVP) een Minimum Lovable Product (MLP) te maken. Het idee is dat gebruikers verliefd kunnen worden op je product en dat het dus daarom van hoge kwaliteit moet zijn. Natuurlijk kan ik niets meer dan het hier mee eens zijn alleen vind ik het nog steeds een MVP maar dan met meer kwaliteit.

Zet nu je eerste stap en plan een gratis en vrijblijvende brainstormsessie

Dit is wat de vrijblijvende brainstormsessie je oplevert

  • Meerdere en verbeterde ideeën
  • Inzicht in te kiezen richtingen
  • Helderheid over een vervolg aanpak