← alle artikelen

MVP laten maken? Hoe kies je de juiste leverancier?

De overgang van idee naar Minimum Viable Product (MVP) is voor de meeste ondernemers een erg spannende. Soms lopen ze al jaren lang rond met een idee in hun hoofd en nu, eindelijk na al die jaren, wordt het idee tastbaar in de vorm van een MVP.

Maar hoe kies jij als ondernemer nou de juiste leverancier voor de ontwikkeling van jouw MVP? Een MVP laten maken is natuurlijk al kostbaar genoeg en je wilt wel iemand hebben die bereid is om met jou het avontuur aan te gaan.

Veel van de ondernemers die ik spreek geven aan het lastig te vinden om de juiste MVP ontwikkelaar te vinden. Dit artikel geeft je een aantal inzichten en vragen die je stellen kunt in de zoektocht naar de geschikte MVP bouwer.

Beschrijf je MVP zo gedetailleerd mogelijk

Als je een aanvraag voor een offerte doet of een eerste oriënterend gesprek hebt, is het aan te raden duidelijk en gedetailleerd te zeggen waar je naar op zoek bent. Hoe duidelijker en gedetailleerder jouw omschrijving hoe preciezer de offerte wordt.

Een omschrijving als ‘ik zoek een AirBnB maar dan voor hamsters’ is handig om je grote idee over te brengen maar niet om een prijsinschatting mee op te vragen. In zo’n situatie zou het beter zijn om te zeggen: ik heb een website voor ogen dat dient als platform waar eigenaren van hamsters een account aan kunnen maken en een locatie met foto’s toe kunnen voegen. Betalingen kunnen eens per maand per factuur gedaan worden en er moet ook een manier zijn om alle inschrijvingen te beheren.

Ken je markt en potentiële klanten

Doe onderzoek naar de markt waar je je in begeven wilt. Denk je dat je gebruikers overwegend hun computer zullen gaan gebruiken of alleen hun smartphone? In andere woorden: denk je dat het een website, progressive webapp of een native app moet gaan worden? En gebruiken jouw potentiële klanten overwegend Apple producten of toch meer Android?

Als je al deze informatie hebt kan je dit direct aangeven aan je MVP ontwikkelaar. Dan hoeft deze het zelf niet op te zoeken en bespaar je daardoor dus veel tijd.

Denk in acties, niet in functies

Als je met een ontwikkelaar praat dan is het gemakkelijk voor de ontwikkelaar als je de acties benoemt die de gebruiker moet kunnen uitvoeren. Probeer om niet in functies te denken. Bijvoorbeeld: zeg dat de gebruiker de route moet kunnen berekenen naar de dichtstbijzijnde locatie. Een goede ontwikkelaar weet dan dat vervolgens te vertalen naar de functie die dit doet en maakt zelf de overweging om daar bijvoorbeeld wel of geen kaart aan toe te voegen.

Prijs is niet alles

Het is aantrekkelijk om te kiezen voor de goedkoopste aanbieder. Maar als het te mooi is om waar te zijn dan is dat het ook vaak, helaas. Natuurlijk kan je geluk hebben maar de praktijk laat vaak zien dat het vaker niet dan wel zo is.
Aan de andere kant heb je ook zeker niet de meest geavanceerde technieken en ontwikkelaars nodig voor het ontwikkelen van je MVP. Probeer daarom de sweet spot te vinden die kwaliteit en prijs combineert.

Culture fit

Probeer voordat je een project begint helder te hebben hoe er gewerkt gaat worden. Hoe gaat er gecommuniceerd worden? Gaat dit online via een project management tool of spreekt men bijvoorbeeld wekelijks fysiek met elkaar af? En wie hebben er onderling contact?

Pas op voor alleskunners

Als iedere vraag die je stelt beantwoord wordt met een ‘ja’ dan moet je even opletten. Hoe goed een ontwikkelaar ook is: niemand kan alles. Als je ontwikkelaar geen specifieke specialisatie heeft maar alles zegt te kunnen, let dan op.

Een offerte voor je MVP

Van een offerte voor de ontwikkeling van een MVP mag je een breakdown verwachten per functie van de MVP. Meestal wordt per functie een sprint beschreven met een vastgestelde planning en bijbehorende kosten.

Natuurlijk mogen er kleine onduidelijkheden blijven bestaan over details in de offerte maar de grote lijnen moeten helder in kaart gebracht zijn. Verder geldt dat hoe gedetailleerder de offerte is hoe beter je deze ook met andere offertes vergelijken kan. Zeker als meerdere aanbieders vrijwel dezelfde prijs hanteren, je kunt dan gemakkelijker vergelijken op functies.

Conclusie

Natuurlijk is het een investering om, voordat je een offerte aanvraag voor je MVP doet, een gedetailleerde beschrijving van alle functies van je MVP te maken. Toch zal je zien dat deze investering zich in de zoektocht naar een MVP ontwikkelaar dubbel en dwars terug zal verdienen. Je komt beter beslagen ten ijs waardoor je alleen al in de eerste gesprekken enorm veel tijd wint.

Mocht je hulp nodig hebben bij het beoordelen van jouw idee of een second opinion willen op een ontvangen offerte? Stuur mij een berichtje, ik help je graag.

Gratis MVP checklist download
Gratis MVP checklist

Aan de slag met je idee maar geen idee waar te beginnen? Download dan nu mijn gratis MVP checklist.

Lees mijn laatste artikelen
De beste boeken bij de ontwikkeling van je Minimum Viable Product

Ben je op zoek naar meer informatie over de inzet van een minimum viable product? Dan zijn er verschillende manieren om deze informatie te vinden. Eén van de oudste maar…

Verder lezen
Koppeling ActiveCampaign met Pipedrive

Als jouw bedrijf hoofdzakelijk leads en verkopen online binnenhaalt dan kan je tegenwoordig niet meer zonder een marketing suite. En het mooiste is dan ook dat alle systemen die je…

Verder lezen