MVP maken? Kies voor een website in plaats van een app

Veel nieuwe business ideeën hebben te maken met mobiele apps. Dat is natuurlijk niet vreemd omdat apps steeds normaler worden in ons leven en omdat vrijwel iedereen er toegang toe heeft. Het klinkt logisch om bij de ontwikkeling van een MVP of een eerste versie dan ook meteen gebruik te maken van een app. Toch is dat lang niet altijd zo logisch als het lijkt en is het ook de reden dat ik veel vaker adviseer een website te maken in plaats van een app. Ik zal je uitleggen waarom.

Snelle updates

Apps distribueer je voornamelijk via de Appstore van Apple en de Play store van Google. Iedere wijziging die je wilt doen aan je app moet je vervolgens via de beide Appstores publiceren. Dit is een tijdrovend proces waarbij je soms overgeleverd bent aan de regels van deze appstores. De gemiddelde wachttijd van Apple’s appstore alleen al is zo’n twee dagen (bekijk de live wachttijd op Appreviewtimes). Het is ook niet ongebruikelijk dat een app afgekeurd wordt. De redenen hiervoor zijn soms ook bedenkelijk, zo werd er laatst een app afgekeurd omdat in de screenshots voor de Appstore nog de oude versie van de iPhone gebruikt werd. Volgens de richtlijnen van de Appstore moet altijd de nieuwste versie gebruikt worden in beeldmateriaal. Dit hield in dat de afbeeldingen aangepast moesten worden en vervolgens de app opnieuw ingediend moest worden. Dan ben je zo weer twee dagen verder en duurt het maar zo een week voordat je je app naar de appstore gepubliceerd hebt.

Als je dan je app in de appstores hebt staan houdt het nog niet in dat iedere gebruiker daadwerkelijk de nieuwste versie van je app gebruikt. Soms duurt nog nog wel dagen of maanden voordat iemand de apps op zijn telefoon voorziet van een update. Hierdoor moet je in de code rekening houden met oude versies. Dit maakt je product onnodig uitgebreid en kost tijd.

Een website, aan de andere kant, hoeft niet door een extern platform goedgekeurd te worden voordat je deze mag publiceren. Publiceren of wijzigen kan je binnen een minuut doen en wijzigingen zijn direct voor alle gebruikers doorgevoerd.

Kosten

Wellicht te verwaarlozen maar zeker voor een startup geldt dat iedere euro maar één keer uitgegeven kan worden. Het hebben van een developer account bij de Google Play store kost eenmalig $25 en bij Apple kost dit $99 per jaar. Als je dit voor een jaar inzetten wilt kost je dit dus $124. Website hosting en een domeinnaam zijn al verkrijgbaar vanaf ongeveer €5 per maand dus €60 per jaar. Dat is ongeveer de helft van de kosten in vergelijking tot de appstores.