← alle artikelen

MVP’s van succesvolle bedrijven zoals Airbnb, Uber, Amazon

Wist je dat een groot deel van de bedrijven en services die je dagelijks gebruikt ooit begonnen zijn als een MVP? Al deze succesvolle bedrijven zijn ooit als kleine startups begonnen met de meest minimale uitwerking van hun idee.

Airbnb MVP

Airbnb was natuurlijk niet altijd al een bedrijf met een omzet van 100 miljoen dollar. In tegendeel: in 2007 waren er twee designers die, nadat ze gezamenlijk naar San Francisco verhuisd waren, moeite hadden om de huur te betalen. Tegelijkertijd zagen ze dat er in San Francisco amper een hotelkamer te vinden was tijdens evenementen. Ze bedachten dat ze in de huiskamer van hun appartement gewoon bedden neer gingen zetten en deze bedden gingen verhuren via bekende websites zoals criagslist (de marktplaats.nl van Amerika). De MVP van Airbnb was dus een bed in hun eigen appartement plaatsen en deze verhuren via bestaande kanalen.

Binnen no-time verhuurden ze de slaapruimte in hun eigen appartement, dit valideerde hun idee waarna ze het idee verder uitbouwde. Zo gingen ze ook kamers en slaapplaatsen bij vrienden en familie zoeken en deze toevoegen aan hun aanbod. Op dat moment begon een sneeuwbal effect dat uiteindelijk geleid heeft tot het miljoenenbedrijf dat Airbnb vandaag de dag is.

Uber MVP

Uber is in 2010 begonnen onder de naam ‘UberCab’. De app was alleen beschikbaar voor vrienden en familie van de oprichters en als je het ook wilde gebruiken moest je de oprichter een e-mail sturen. Dit was het MVP van Uber; een taxi ‘roepen’ via een app. Uiteindelijk is de groep met gebruikers steeds groter gegroeid en is de app uiteindelijk uitgegroeid tot een miljoenbedrijf dat nu naast personen ook eten vervoerd van maker naar ontvanger.

Amazon MVP

Amazon is begonnen als online boekenwinkel en vanaf daar uitgegroeid naar het meest machtige techbedrijf ter wereld. Maar toen Jeff Bezos het bedrijf in 1994 startte had hij niet het budget om grote voorraden aan te leggen. Hij plaatste zoveel mogelijk producten op zijn website, als vervolgens een artikel gekocht werd dan bestelde hij het vervolgens bij de leverancier die het op zijn beurt naar de klant toestuurde. Jeff Bezos fungeerde dus als software. Op deze manier kon Amazon een heel groot aanbod aanhouden zonder de noodzaak om te moeten investeren in enorme voorraden. Het MVP van Amazon was dus een website met producten erop. Pas toen bleek dat daar vraag naar was konden het assortiment en de services uitgebreid worden.

En dan nu: jouw MVP

Als je bovenstaande voorbeelden op je in hebt laten werken, hoe zou het MVP voor jouw product er uit kunnen zien? Wat is de kleinste versie waar je vandaag al mee beginnen kan? Bedenk dat en start!

Als MVP specialist help ik ondernemende mensen hun online ideeën op efficiënte wijze online te krijgen. Op mijn website, LinkedIn en nieuwsbrief deel ik mijn tips, trucs en inzichten. Heb je een vraag of opmerking? Neem contact met mij op!

Thomas Jacobs
MVP specialist
Lees mijn laatste artikelen
No code & Low code: is het de toekomst?

No code & Low code – dé hype van het moment. Maar waarom is het zo’n hype? En is het zo geweldig of valt dat eigenlijk wel mee? Ontdek de voors en tegens.

Verder lezen
Minimum Viable Product (MVP). Wat is het en wat kan je er mee?

Een half product? Dat is een MVP zeker niet. Ontdek wat het wel is, wat de voordelen en nadelen zijn en wat het kost om een MVP te ontwikkelen.

Verder lezen